PSC:s e-tjänst
I Pensionsskyddscentralens e-tjänst kan du sköta ärenden som gäller ansökan om utländsk pension och A1-intyg. Du kan sköta ärenden åt dig själv, ditt företag eller personer som gett dig fullmakt att göra det.
Om ditt ärende gäller ansökan om A1-intyg eller något i samband med det kan du göra följande i e-tjänsten:
- ansöka om A1-intyg
- följa hur handläggningen av ansökan framskrider och ladda ner ett intyg om att ansökan är anhängig
- se det beviljade intyget och följebrevet och ladda ner dem t.ex. i en mobilapparat
- se dina ansökningar som är under handläggning, är i kraft, har upphört att gälla eller är utkast
- meddela om ändringar som berör intyget.
Arbetsgivaren kan se intygen i e-tjänsten i tre år efter att intygets giltighetstid har gått ut. Information om äldre intyg får du vid behov från Pensionsskyddscentralen. Om du vill kan du skriva ut en Excel-tabell över intygen.
Endast intyg som beviljats går att ladda ner från tjänsten. Avslag och meddelanden om att ansökan har överförts till ett annat land för handläggning sänds till parterna per post. I e-tjänsten syns om intyg har beviljats eller om ansökan har avslagits eller överförts till ett annat land för handläggning.
Om ditt ärende gäller ansökan om utländsk pension, kan du i e-tjänsten se hur handläggningen av din ansökan framskrider. Du ser om
- din ansökan handläggs på Pensionsskyddscentralen
- din ansökan handläggs hos en utländsk pensionsmyndighet
- handläggningen av din ansökan är slutförd, dvs. beslutet har skickats till dig från utlandet.
Så här loggar du in i e-tjänsten
Användningen av e-tjänsten kräver identifiering i Suomi.fi-tjänsten. För identifieringen behöver du nätbankkoder, mobilcertifikat eller ett certifikatkort.
Det går inte att logga in i e-tjänsten med utländska autentiseringsmetoder, dvs. allmäneuropeiska autentiseringsmetoder eller Finnish Authenticator-appen.
Vem har rätt att sköta ärenden i e-tjänsten?
Du kan sköta dina egna ärenden i Pensionsskyddscentralens e-tjänst. Du kan också sköta ärenden i anslutning till ansökan om A1-intyg för ditt företags räkning.
De som har rätt att sköta ärenden för ett företag är
- verkställande direktören
- verkställande direktörens ställföreträdare
- revisor
- huvudansvarig revisor
- extra revisor
- näringsidkare
- likvidator
- disponent
- huvudansvarig disponent
- bolagsman
- styrelseordförande för ett aktiebolag
- styrelseledamot i ett aktiebolag
- en person som ensam har rätt att teckna företagets namn.
Dessa personer kan alltså ansöka om A1-intyg för företagets anställda utan särskild fullmakt.
Skötsel av ärenden för en annans räkning i e-tjänsten
Du kan ge någon annan fullmakt att sköta dina ärenden i Pensionsskyddscentralens e-tjänst.
Du kan ge någon annan en särskild fullmakt att ansöka om A1-intyg för anställda i ditt företag. Fullmakten kan ges i Suomi.fi-tjänsten i delen Fullmakter. De som kan ge en fullmakt för företagets räkning är personer vilkas rätt att företräda företaget har antecknats i handelsregistret eller som företaget i Suomi.fi-fullmakter har gett fullmaktsrätt eller representantens fullmaktsrätt. Välj där Skötsel av socialförsäkringsärenden i samband med arbete utomlands.
Avgränsning av behörigheter
Inom din organisation kan du avgränsa behörigheterna att sköta socialförsäkringsärenden som gäller utlandsarbete t.ex. avdelningsvis eller enhetsvis. Avgränsningarna definieras med specifikationer av fullmakterna på Suomi.fi. Den specifikation som Pensionsskyddscentralen använder heter underorganisationens identifierare.
En underorganisations identifierare är ett av fullmaktsgivaren, dvs. arbetsgivaren själv, definierat sätt att separera delar eller enheter i organisationen och bestämma vilka uppgifter den som har fullmakt kan se i tjänsten. Om arbetsgivaren vill ta i bruk avgränsningarna, ska arbetsgivaren själv definiera identifierarna i Suomi.fi-fullmakterna. Det är inte obligatoriskt att använda underorganisationens identifierare.
Det är inte alltid möjligt att sköta ärenden för ett företags räkning
Man kan inte uträtta ärenden för ett företags räkning i Pensionsskyddscentralens e-tjänst, om
- företaget enligt handelsregistret är försatt i konkurs, saneringsförfarande och/eller likvidation
- den persons situation som sköter ärenden för företagets räkning enligt handelsregistret är någon annat än ”normal”.
Fullmaktsrätt genom tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande
Tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande gör det möjligt att ge en fullmakt elektroniskt och sköta ärenden för annans räkning, om du inte själv kan ge fullmakter på Suomi.fi. Med fullmaktsansökan ges fullmakter av bl.a. organisationer inom den offentliga förvaltningen och kommunerna, utländska företag samt personer som inte har verktyg för elektronisk identifiering. Genom tjänsten för tjänstemannabefullmäktigande kan arbetsgivaren i första hand ansöka om sådana fullmakter för sina anställda som är av typen fullmaktsrätt.
När fullmaktsrätterna har registrerats kan de som fått dessa rättigheter genom självbetjäning bevilja ärendefullmakter som berättigar till att sköta egentliga ärenden i Suomi.fi-fullmakterna. För att få fullmaktsrätt krävs att man ansöker om fullmakt. Närmare råd om saken ges av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Skötsel av ärenden för flera olika företags räkning
Om ditt företag är befullmäktigat att för andra företags räkning sköta ärenden kring försäkring av utlandsarbete, kan ditt företags huvudanvändare utse olika anställda på ditt företag att sköta olika företags ärenden. I praktiken kan huvudanvändaren välja kundnumret (FO-nummer) och med hjälp av det rikta en fullmakt till en utsedd arbetstagare för att sköta ett kundföretags ärende.
Om ditt företag, till exempel en bokföringsbyrå eller ett konsultföretag, fyller i intygsansökningar för ett annat företags räkning i e-tjänsten, behöver du inte separat lämna in en fullmakt till PSC. De nödvändiga fullmakterna sköter du elektroniskt via Suomi.fi-fullmakten.
Skötsel av ärenden för en annan persons räkning vid ansökan om A1-intyg
Som företagare eller stipendiat kan du ansöka om A1-intyg själv. Om du vill kan du också befullmäktiga en person eller ett företag att för din räkning ansöka om intyg i Pensionsskyddscentralens e-tjänst. Detta kräver en personlig fullmakt i tjänsten Suomi.fi. Fullmakten heter Skötsel av socialförsäkringsärenden i samband med arbete utomlands.
Endast med personlig fullmakt kan du befullmäktiga en annan person eller ett företag att ansöka om A1-intyg för din räkning. Med en fullmakt som ett företag ger, även om du själv har gett den, kan man inte ansöka om ett A1-intyg för en FöPL- eller LFöPL-försäkrad person som arbetar i företagarställning.
I ärenden som gäller fullmakter får du råd från Suomi.fi-tjänsten eller kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata:
I Pensionsskyddscentralens e-tjänst är det möjligt att uträtta ärenden för en annan persons räkning, om kunden har gett fullmakt till detta i Suomi.fi-tjänsten. För att sköta ärenden ska kunden ge den andra personen en Suomi.fi-fullmakt med namnet Uträttande av pensionsärenden.
Det går inte att sköta ärenden för en annan persons räkning i Pensionsskyddscentralens e-tjänst, om
- personen är omhändertagen
- personen har spärrmarkering
- personens ena vårdnadshavare har spärrmarkering
- det har getts en bestämmelse eller ingåtts ett avtal om delad vårdnad av personen som gäller annat än enbart boendearrangemang.
Medborgarrådgivningen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ger råd om hur fullmakterna görs:
Fördelar med e-tjänsten vid ansökan om A1-intyg
- I e-tjänsten sköter du dina ärenden på ett datasäkert sätt med stark autentisering.
- Ansökan om A1-intyg i e-tjänsten försnabbar handläggningen av din ansökan. Uppgifterna överförs direkt till vårt handläggningssystem, varvid det är möjligt att din ansökan kan behandlas automatiskt redan samma dag som intyget har sökts.
- I ansökningstjänsten finns närmare anvisningar om hur ansökan ska fyllas i.