Automatiserad handläggning
Pensionsskyddscentralen använder sig av automatiserat avgörande när den träffar avgöranden om vilken lagstiftning om social trygghet som ska tillämpas på utlandsarbete, dvs. beviljar A1-intyg eller intyg om tillämplig lagstiftning om social trygghet.
Automatiserat avgörande innebär att Pensionsskyddscentralen utfärdar intyget maskinellt utan att en handläggare kontrollerar eller godkänner intyget. Automatiserat avgörande förutsätter att arbetsgivaren eller personen själv har lämnat in ansökan om intyg elektroniskt i Pensionsskyddscentralens e-tjänst.
Vad innebär automatiserat avgörande för den som ansöker om ett intyg?
- Automatiserat avgörande försnabbar beviljandet av intyg.
- I följebrevet till intyget anges om ansökan har avgjorts automatiserat.
- Intygsmottagaren kan avgiftsfritt kräva rättelse av ett intyg som beviljats automatiserat. Begäran om rättelse avgörs inte automatiserat utan avgörs alltid av en handläggare.
Pensionsskyddscentralen avgör inte alla ansökningar genom automatiserat avgörandeförfarande. Vi har i förväg bedömt vilka omständigheter som möjliggör eller förhindrar automatiserat avgörande. Om det inte finns förutsättningar att avgöra en ansökan automatiserat, styrs ansökan till en handläggare.
Pensionsskyddscentralen använder sig inte av självlärande teknologi eller artificiell intelligens vid avgörandet. Det automatiserade avgörandeförfarandet följer regler som grundar sig på lagstiftning eller etablerad tillämpningspraxis.
Det har fattats ett beslut om införande av automatiserat avgörande, såsom lagen förutsätter.
I sin avgörandeverksamhet utnyttjar Pensionsskyddscentralen automatiserat beslutsfattande enligt de förutsättningar som föreskrivs i arbetspensionslagstiftningen, förvaltningslagen (434/2003) och lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019, informationshanteringslagen).
Beslut om införande som gäller A1-intyg
i detta beslut har Pensionsskyddscentralen bedömt förutsättningarna för införande av automa-tiserat avgörandeförfarande vid avgörandet av beviljande av A1-intyg och intyg om tillämplig lagstiftning om social trygghet (nedan A1). Pensionsskyddscentralens uppgift är att avgöra om den finska lagstiftningen om social trygghet med stöd av EU-förordningarna om social trygghet eller överenskommelserna om social trygghet ska tillämpas på en person som arbetar utomlands. Om beviljande av A1-intyg föreskrivs i 2 § 2 mom. 3 och 3 a punkten i lagen om Pensionsskyddscentralen (397/2006). Pensionsskyddscentralens avgörande grundar sig på bestämmelserna i EU-förordningarna om social trygghet, handels- och samarbetsavtalet mellan EU och Storbritannien och Finlands bilaterala överenskommelser om social trygghet. Automatiskt avgörandeförfarande tillämpas endast på ansökningar som inkommit elektroniskt.
Användning av automatiserat avgörande
Pensionsskyddscentralen har infört automatiserat avgörandeförfarande i fråga om beviljande av A1-intyg innan lagstiftningen om automatiserat beslutsfattande trädde i kraft. Automatiserat avgörandeförfarande har inletts på Pensionsskyddscentralen år 2014.
Pensionsskyddscentralen beviljar A1-intyg genom automatiserat avgörandeförfarande i följande situationer:
- utsända arbetstagare till såväl EU/EES-länderna, Schweiz, Storbritannien och länder med vilka Finland har en överenskommelse om social trygghet
- offentligt anställda till EU/EES-länderna, Schweiz och Storbritannien
- arbetstagare som arbetar i flera EU-länder, när arbetstagaren bor i Finland
- utsända företagare till EU/EES-länderna, Schweiz och Storbritannien och
- företagare som arbetar i flera EU-länder, när företagaren bor i Finland och utför en väsentlig del av sitt arbete i Finland.
Motivering till beslutet
Enligt 53 § 2 mom. i förvaltningslagen kan en myndighet avgöra ett ärende automatiserat, när det i ärendet inte ingår omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall eller när de i ärendet ingående omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall har bedömts av en tjänsteman eller någon annan som handlägger ärendet.
Avgöranden ska grundas på behandlingsregler som har utarbetats med stöd av tillämplig lag och förhandsprövning och som avses i 2 § 16 punkten i lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen. Med behandlingsregler avses av en fysisk person på förhand utarbetade regler avsedda att styra automatisk databehandling. De ska styra behandlingen och avgörandet av förvaltningsärenden i automatisk databehandling, såsom vilka variabler som påverkar verksamhetsprocessens förlopp samt på vilket sätt och på vilka grunder eventuella interimistiska åtgärder vidtas i ärendet, i vilket skede en fysisk person deltar i processen och hur avgörandet i ärendet där kommer till. Till behandlingsreglerna hör också de regler utifrån vilka ett ärende tas till en automatiserad verksamhetsprocess eller flyttas bort för behandling av en fysisk person.
När ett A1-intyg ska beviljas på basis av en elektronisk ansökan om A1-intyg, avgör Pensionsskyddscentralen beviljandet genom en automatiserad process. I beviljandet ingår inga omständigheter som förutsätter prövning från fall till fall. Systemet genom vilket A1-intyget beviljas kontrollerar personuppgifterna i ansökan, personens ärenden i olika system, arbetsgivarens FO-nummer, tiden för vilken intyg söks, arbetsländerna och vissa andra frågor som är väsentliga vid beviljande av A1-intyg och som kan läsas i olika system utan prövning från fall till fall.
A1-intyget är inte ett överklagbart beslut men ett slutligt avgörande av ärendet. Mottagaren av ett A1-intyg har rätt att begära omprövning av Pensionsskyddscentralen. Handläggningen av en omprövningsbegäran är avgiftsfri och omprövningsbegäran undersöks av en fysisk person, dvs. intygsmottagarens begäran om omprövning avgörs inte automatiserat. Handläggningen av omprövningsbegäran uppfyller således kraven i 53 e § 4 mom. och 53 f § i förvaltningslagen.
Det automatiserade avgörandeförfarandet som gäller beviljande av A1-intyg grundar sig på i förväg utarbetade regler, varav detaljerna i processen närmare framgår.
Om finsk lagstiftning om social trygghet inte kan tillämpas på en person som arbetar utomlands, utfärdar Pensionsskyddscentralen ett beslut om avslag och intyget kan inte beviljas. Med avslagsbeslutet följer en besvärsanvisning, enligt vilken vederbörande kan överklaga beslutet hos besvärsnämnden för arbetspensionsärenden och vidare hos försäkringsdomstolen. Alla avslags-beslut om A1-intyg utfärdas av handläggare på Pensionsskyddscentralen och automatiserat avgörandeförfarande tillämpas inte där. Överföringar som gäller arbete i flera EU-länder enligt EU-förordningarna om social trygghet gör Pensionsskyddscentralen inte heller automatiserat.
Information till den registrerade om det automatiserade avgörandeförfarandet
Om den personuppgiftsansvariges skyldighet att tillhandahålla information och förfarandena kring det föreskrivs i dataskyddsförordningens artiklar 13, 14 och 15. Enligt dataskyddsförord-ningen ska den personuppgiftsansvarige informera den registrerade om förekomsten av automatiserat beslutsfattande när personuppgifter erhålls från den registrerade själv eller någon an-nanstans. I e-tjänsten och på Pensionsskyddscentralens webbsidor informeras sökanden om att ansökan kan avgöras automatiserat.
Den som får ett A1-intyg informeras i följebrevet till intyget om att avgörandet har träffats genom automatiserad behandling.
Förteckning över handlingar som ligger till grund för beslutet om införande
- Dokumentation av förfarandena och behandlingsreglerna, uppgiftsfördelning beträffande skyldigheterna enligt 6a kap. i informationshanteringslagen.
- Dokumentation av kvalitetssäkring och kvalitetskontroll.
Datum för införande och tidpunkt för fattande av beslutet
Beslutet om införande har fattats 26.9.2024 och det träder i kraft 12.10.2024.
Automatiserat avgörandeförfarande för A1-intyg har varit i bruk sedan år 2014.
Förvaringstid
Om det automatiserade avgörandeförfarandet tas ur bruk, förvarar Pensionsskyddscentralen detta beslut om införande också efter det i minst fem år. Tidsfristen börjar löpa i början av året efter det att förfarandet tagits ur bruk.
Information om beslutsfattaren
Beslutet om automatiserat förfarande för beviljande av A1-intyg har fattats av Pensionsskyddscentralens ledningsgrupp.
Kontaktinformation
Närmare upplysningar om användningen av det automatiserade avgörandeförfarandet ges av vår kundtjänst, telefon 029 411 2110.
Kommunikation
Detta beslut finns offentligt tillgängligt på Pensionsskyddscentralens webbplats etk.fi
Tillämpade bestämmelser
Förvaltningslagen(434/2003), 53 e § 4 mom. och 53 f §, 53 g §
Lagen om informationshantering inom den offentliga förvaltningen (906/2019), 28 a §, 28 b §, 28 c §, 28 d §, 28 f § Dataskyddslagstiftningen
Lagen om Pensionsskyddscentralen, (397/2006) 2 § 2 mom. 3 och 3 a punkten
Sökande av ändring
Detta beslut kan inte överklagas. Lagenligheten hos beslutet om införande, det automatiserade avgörandeförfarandet och de handlingar som ligger till grund för beslutet om införande kan överklagas som en del av ett enskilt avgörande som träffats genom automatiserat beslutsfattande enligt anvisningarna för sökande av ändring som åtföljer avgörandet.