Trots den svaga ekonomiska utvecklingen i Finland hölls finansieringen av arbetspensionssystemet rimligt god. Indexjusteringarna höjde arbetspensionerna, men arbetspensionstillgångarna ökade också. Nativiteten var fortsatt låg, men nettoinvandringen till Finland hölls på en hög nivå. Sysselsättningsgraden bland äldre var fortsättningsvis god och pensioneringsåldern steg.

Med tanke på pensionsskyddet blev pensionsreformen årets centrala fråga. Pensionsskyddscentralen stödde beredningen av reformen med hjälp av sakkunniginformation och olika beräkningar.

Pensionsskyddscentralens kostnader var 37,6 miljoner euro och de minskade med 0,3 miljoner euro från året innan. Personalkostnaderna var sammanlagt 22,7 miljoner euro och ökade med 0,4 miljoner euro från året innan. Köpta tjänster och it-kostnader, såsom kostnaderna för arbetspensionssektorns gemensamma datasystem, var sammanlagt 10,7 miljoner euro. De minskade med 0,7 miljoner euro.

I slutet av år 2024 arbetade 290 personer vid Pensionsskyddscentralen, antalet var på samma nivå som året innan. Kvinnornas andel av personalen var 76 procent.


Verkställande direktörens översikt 2024

Mikko Kautto, vd för Pensionsskyddscentralen. Foto: Milka Alanen.

Den ekonomiska utvecklingen i Finland stapplade år 2024. Fastän det hade förutspåtts tillväxt, krympte bruttonationalprodukten från året innan, sysselsättningsgraden sjönk med ungefär en procentenhet och arbetslösheten ökade. Inflationen lättade dock, räntorna vände neråt och i utvecklingen av löntagarnas köpkraft sågs en vändning efter nedgången.

För finansieringen av arbetspensionssystemet var året ändå rimligt bra. Arbetspensionsutgiften steg med över två miljarder till 36,3 miljarder euro. Å andra sidan ökade lönesumman och därmed premieinkomsten något från året innan. Den största förändringen sågs i placeringsavkastningen. Tack vare det goda avkastningsåret ökade arbetspensionsmedlen till 275 miljarder euro.

Nativiteten var fortsatt låg, men å andra sidan hölls nettoinvandringen till Finland på en hög nivå. På arbetsmarknaden var sysselsättningsgraden bland äldre fortsatt god och pensioneringsåldern steg till 63,1 år. Pensionsreformen 2017 har fungerat i och med att vi ligger på en nivå som är 0,7 år högre än målet för 2025.

Ett år av reformberedning

För arbetspensionssektorn var år 2024 ett år av förberedelser för en pensionsreform. Reformen syftar till att förbättra arbetspensionssystemets finansiella hållbarhet på ett sätt som stärker de offentliga finanserna på lång sikt. Ett annat mål är att finna metoder för att på lång sikt stabilisera nivån på pensionsförsäkringsavgifterna med hjälp av ett regelbaserat konsolideringssystem.

Pensionsskyddscentralen stödde reformarbetet.

Pensionsskyddscentralen stödde arbetet i trepartsarbetsgruppen genom att bland annat ta fram en mellanutvärdering av konsekvenserna av den föregående pensionsreformen. PSC stödde tvåpartsförhandlingsgruppen genom att producera talrika bedömningar och kalkyler av olika reformalternativ. Förhandlingarna ledde fram till ett avtal, och trepartsgruppens slutrapport innehåller PSC:s bedömning av reformens konsekvenser. Pensionsskyddscentralen medverkar som sakkunnig också i beredningen av författningsändringar och andra åtgärder för att genomföra lösningen.

PSC producerade flera undersökningar, statistiska rapporter och andra bedömningar i frågor som var viktiga för utvärderingen och utvecklingen av pensionspolitiken. PSC deltog också i arbetet i arbetsgruppen för utredning av lagstiftningen om pensionsstiftelser och -kassor och sökte lösningar som förbättrar invalidpensionstagarnas arbetsmöjligheter till stöd för social- och hälsovårdsministeriets beredning.

Utveckling av datasystem, kampanjer och kundorienterad servicedesign

Pensionsskyddscentralen, arbetspensionsförsäkrarna och Arek fortsatte att bygga om de gemensamma systemen för pensionsberäkning och försäkring i det fleråriga Vala-projektet. Pensionsskyddscentralen började koordinera uppföljningen av pågående nationella och internationella digitaliseringsprojekt som påverkar arbetspensionsbranschen. Med hjälp av en mer systematisk uppföljning söker vi sektorns gemensamma synpunkter och större inflytande.

För allmänheten fördes en kampanj om det elektroniska arbetspensionsutdraget med en fortsättning av kampanjen Pensionsdagen och om uppskovsförhöjningen med en ny kampanj med namnet Ett år till. Båda kampanjerna nådde medborgarna väl: besöken på det elektroniska arbetspensionsutdraget ökade och kännedomen om uppskovsförhöjningen förbättrades. För ungdomar producerades inlärningsspelet Pensionen ger trygghet. Besöken på Arbetspension.fi ökade och Pensionsskyddscentralens mediesynlighet var exceptionellt hög.

Pensionsskyddscentralen omarbetade delarna om internationella försäkrings- och ansökningsärenden på webbplatsen Etk.fi så att de blev mera kundorienterade. Inom försäkringsövervakningen inledde vi en ny riktad massövervakning av anställningar baserad på löneuppgiftsanmälningar utan försäkringsnummer i Inkomstregistret. Inom övervakningen av företagare införde vi massövervakning av delägare i aktiebolag. I och med det är övervakningen av företagarnas FöPL-försäkring mer omfattande än någonsin tidigare, och det hittades fler nya FöPL-försäkringsskyldiga än tidigare.

Det största föremålet för utvecklingen av Pensionsskyddscentralens egen verksamhet var informationshantering. Inom projektet beskrevs målbilderna för informationshanteringen, omarbetades informationshanteringsplanen och inleddes en gallring av pappersarkivet och en utredning av en registraturfunktion. Genom åtgärderna förberedde vi oss för upphandlingen av ett nytt ärendehanteringssystem och sökte bl.a. bättre färdigheter att utnyttja artificiell intelligens.

En liten nedgång i PSC:s kostnader, hög kundnöjdhet

I samband med beredningen av pensionsreformen diskuterades i någon mån kostnaderna för det decentraliserade arbetspensionssystemet. Omkostnaderna inom arbetspensionssektorn har minskat under de senaste tio åren. Kostnaderna för verkställigheten av arbetspensionsskyddet hölls i fjol nominellt sett på ungefär samma nivå som året innan. I förhållande till antalet försäkrade och arbetspensionstagare minskade arbetspensionssystemets omkostnader från året innan. Pensionsskyddscentralens kostnader var 37,6 miljoner euro och de minskade med 0,3 miljoner euro från året innan.

Ett utmärkt helhetsbetyg av verksamheten.

Som helhet förverkligades Pensionsskyddscentralens år 2024 i stor utsträckning i enlighet med målen. I ljuset av de indikatorer som beskriver strategins effektmål gick vi i den riktning som eftersträvas. Även resultatmålen uppnåddes som helhet väl. Tjänsteverksamheten gentemot kunderna gick som planerat. I kundnöjdhetsundersökningen gav våra kunder och intressentgrupper Pensionsskyddscentralens verksamhet ett utmärkt helhetsbetyg, 3,51/4.

Tack till våra partner och vår personal för gott samarbete!

Mikko Kautto
Verkställande direktör

Pensionsskyddscentralen (PSC) är ett lagstadgat samarbetsorgan och sakkunnig inom utvecklingen och verkställigheten av arbetspensionsskyddet.