Arbetstagare utomlands
När en arbetstagare tillfälligt lämnar Finland för att arbeta utomlands för en finländsk arbetsgivare, kan arbetstagaren under tiden för arbetet utomlands under vissa förutsättningar omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Rätten att omfattas av den sociala tryggheten i Finland påverkas bland annat av arbetstagarens arbetsland och hur länge arbetstagaren arbetar där.
Om arbetstagaren åker för att arbeta i ett EU-land eller ett land med vilket Finland har en överenskommelse om social trygghet (avtalsland), kan arbetsgivaren hos Pensionsskyddscentralen (PSC) ansöka om ett intyg om rätten att omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Intyget som utfärdas till EU-länderna kallas A1-intyg.
Utan ett A1-intyg kan en arbetstagare som arbetar i ett EU-eller avtalsland inte omfattas av den sociala tryggheten i Finland och lagstadgade avgifter får inte betalas till Finland. Om intyget inte har sökts eller inte kan beviljas, betalar arbetsgivaren de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna till arbetslandet.
Om arbetstagaren åker för att arbeta i något annat land, ska arbetet som sker utomlands meddelas till FPA.
På den här sidan hittar du information om vad som krävs för att arbetstagare, sjöfarare och flygpersonal ska kunna omfattas av den sociala tryggheten i Finland och försäkras i Finland när arbete sker i ett eller flera EU-länder, i ett avtalsland och i ett icke-avtalsland.
Faktorer som inverkar på försäkringen av arbetstagarens utlandsarbete
I vilket land arbetstagaren försäkras under arbetet utomlands beror på:
- hur länge arbetet utomlands pågår
- i vilket land eller vilka länder arbetstagaren arbetar
- arbetsrollen eller rollerna
- hur många arbetsgivare arbetstagaren har och var arbetsgivarnas hemorter är belägna
- om arbetstagaren har omfattats av den sociala tryggheten i Finland före arbetet utomlands.
Med EU-länder avses
- EU-länderna: Belgien, Bulgarien, Cypern, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Grekland, Irland, Italien, Kroatien, Lettland, Litauen, Luxemburg, Malta, Nederländerna, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Österrike.
- EES-länderna: Island, Liechtenstein och Norge.
- Schweiz och Storbritannien.
Avtalsländerna:
- Australien, Chile, Indien, Israel, Japan, Kanada, Kina, Quebec, Sydkorea och USA.
Övriga länder, s.k. icke-avtalsländer:
- Icke-avtalsländer är andra länder än de som nämnts ovan, t.ex. Thailand, Brasilien och Sydafrika.
Utsänd arbetstagare i ett EU-land
När en arbetstagare tillfälligt lämnar Finland för att arbeta i ett annat EU-land, t.ex. som utsänd av en finländsk arbetsgivare eller för att arbeta på distans, kan arbetstagaren omfattas av endast ett lands sociala trygghet åt gången. Arbetstagaren kan omfattas av den sociala tryggheten i Finland medan hen arbetar utomlands om hen har ett A1-intyg som beviljats av Pensionsskyddscentralen.
Pensionsskyddscentralen kan bevilja ett A1-intyg om arbetstagaren
- arbetar utomlands för en finländsk arbetsgivare
- omedelbart före utlandsarbetet omfattas av den finländska sociala tryggheten.
- arbetar tillfälligt utomlands.
Med tillfälligt arbete avses högst två års arbete i ett annat EU-land. Om arbetslandet byts, börjar beräkningen av två år från början.
Arbetsgivaren ska alltid ansöka om ett A1-intyg från PSC. A1-intyget är ett bevis på att arbetstagaren omfattas av den sociala tryggheten i Finland.
Om arbetstagaren arbetar i ett EU-land mer än två år men mindre än fem år och man vill fortsätta försäkra arbetstagaren inom den sociala tryggheten i Finland, ska arbetsgivaren ansöka om undantag från PSC. Undantag söks med samma A1-ansökan som används för situationer i vilka arbetet pågår högst två år. Tillstånd om undantag förutsätter alltid också samtycke från arbetslandet.
Exempel A: En finländsk arbetsgivare skickar en arbetstagare till Tyskland för att arbeta där 1,5 år. Arbetsgivaren ansöker om ett A1-intyg från PSC. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett A1-intyg och arbetsgivaren betalar de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna till Finland.
Exempel B: Arbetstagaren har redan i 1,5 år varit utsänd av en finländsk arbetsgivare till Tyskland. Arbetsprojektet i Tyskland fortsätter och arbetstagaren fortsätter att arbeta i Tyskland i ytterligare ett år. Arbetsgivaren ansöker om ett nytt A1-intyg för arbetstagaren från PSC för ett år. Eftersom det är fråga om mer än två års arbete är det fråga om en situation med undantag. Om den tyska myndigheten godkänner begäran om undantag, beviljar PSC arbetstagaren ett A1-intyg och arbetstagaren kan omfattas av den sociala tryggheten i Finland.
Exempel C: Arbetstagaren har arbetat i Tyskland i 2,5 år och har ett A1-intyg utfärdat av PSC. Arbetsgivaren vill flytta arbetstagaren direkt till Lettland för att arbeta två år där. Arbetsgivaren ansöker hos PSC om ett nytt A1-intyg för arbete i Lettland. PSC beviljar arbetstagaren ett A1-intyg också för den tid arbetstagaren arbetar i Lettland, och arbetstagaren kan således fortfarande omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Arbetsgivaren betalar hela tiden de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna endast till Finland.
På andra webbplatser:
Arbetstagare i flera EU-länder
Om en arbetstagare regelbundet arbetar i två eller flera EU-länder, kan arbetstagaren omfattas av endast ett lands sociala trygghet åt gången. En arbetstagare kan i allmänhet omfattas av den sociala tryggheten i Finland om hen bor och utför en väsentlig del av sitt arbete i Finland.
En arbetstagare som arbetar i flera länder kan till exempel vara en arbetstagare som
- regelbundet åker utomlands på arbetsresor
- arbetar i projekt eller på byggarbetsplatser i olika länder
- arbetar ibland på distans utomlands och i övrigt i Finland.
Arbetsgivaren ansöker om rätten att omfattas av den sociala tryggheten i arbetstagarens bosättningsland. Om arbetstagarens bosättningsland är Finland, ansöker arbetsgivaren om ett intyg från PSC. Om en arbetstagare har flera arbetsgivare, ska arbetstagaren själv ansöka om A1-intyget.
Arbetstagaren kan arbeta i flera EU-länder tills vidare eller tillfälligt. Intyget beviljas dock alltid på viss tid, för högst 2 år i sänder.
Betydelsen av bosättningslandet och arbetsmängden vid arbete i flera EU-länder
Arbetstagarens bosättningsland och mängden arbete i bosättningslandet har betydelse för vilket lands sociala trygghet en arbetstagare som arbetar i flera EU-länder omfattas av.
Vid avgörandet av arbetstagarens bosättningsland beaktas bland annat i vilket land arbetstagarens familj bor, i vilket land arbetstagaren har sin stadigvarande bostad och i vilket land arbetstagaren tillbringar sin semester. Vid fastställandet av bosättningsland beaktas arbetstagarens helhetssituation och en enskild sak, såsom adress, avgör inte arbetstagarens bosättningsland.
När arbetstagarens sociala trygghet avgörs är det av betydelse hur mycket arbetstagaren arbetar i sitt bosättningsland och hur mycket i andra EU-länder. Arbetstagaren arbetar en väsentlig del i sitt bosättningsland om minst 25 procent av allt arbete utförs där.
Om arbetstagaren arbetar en väsentlig del (minst 25 %) i sitt bosättningsland: Arbetsgivaren ska ordna arbetstagarens sociala trygghet i bosättningslandet, dvs. betala lagstadgade socialförsäkringsavgifter till bosättningslandet.
Exempel A: Arbetstagaren bor stadigvarande i Finland och arbetar i Finland 45 % och i Sverige 55 % av sin arbetstid. Arbetsgivaren ska ansöka om ett A1-intyg för arbetstagaren i arbetstagarens bosättningsland Finland. Arbetstagaren omfattas av den sociala tryggheten i Finland, eftersom hen arbetar en väsentlig del av sin arbetstid i sitt bosättningsland Finland. PSC beviljar A1-intyget och arbetsgivaren betalar alla lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Finland.
Exempel B: Arbetstagaren bor stadigvarande i Finland och arbetar förutom i Finland även i Sverige och Norge för lokala arbetsgivare. Arbetstagaren ska själv ansöka om ett A1-intyg från sitt bosättningsland Finland. Arbetstagaren arbetar en väsentlig del (över 25 %) i Finland och omfattas därför i fråga om allt arbete av den sociala tryggheten i Finland. PSC utfärdar ett A1-intyg och arbetstagaren ger intyget till alla sina arbetsgivare. Arbetsgivarna försäkrar arbetstagaren på basis av A1-intyget i Finland. Lagstadgade socialförsäkringsavgifter får inte betalas till Sverige eller Norge.
Om arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del (minst 25 %) i sitt bosättningsland och har endast en arbetsgivare: Arbetstagaren omfattas av den sociala tryggheten i det land där arbetsgivarens hemort är belägen.
Exempel A: Arbetstagaren bor stadigvarande i Estland och arbetar i Finland 15 % och i Sverige 85 % av sin arbetstid. Han har en finländsk arbetsgivare. Arbetsgivaren ansöker om ett A1-intyg från arbetstagarens bosättningsland Estland. Eftersom arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del i sitt bosättningsland Estland, försäkras arbetstagaren i Finland på basis av arbetsgivarens hemort. Således beviljar PSC ett A1-intyg och arbetsgivaren betalar alla lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Finland, både i fråga om arbete i Finland och i Sverige.
Exempel B: Arbetstagaren bor stadigvarande i Estland och arbetar för en finländsk arbetsgivare i Finland 15 % och i Sverige 85 % av sin arbetstid. Den finländska arbetsgivaren ansöker om ett A1-intyg från arbetstagarens bosättningsland Estland. Eftersom arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del i bosättningslandet Estland, försäkras arbetstagaren i Finland på basis av arbetsgivarens hemort. Således beviljar PSC ett A1-intyg och arbetsgivaren betalar alla lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Finland.
Exempel C: Arbetstagaren bor stadigvarande i Finland och arbetar för en svensk arbetsgivare i Finland 15 % och i Sverige 85 % av sin arbetstid. Den svenska arbetsgivaren ansöker om ett A1-intyg från arbetstagarens bosättningsland Finland. Eftersom arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del i bosättningslandet Finland, försäkras arbetstagaren i Sverige på basis av arbetsgivarens hemort. Således beviljar den svenska myndigheten ett A1-intyg och arbetsgivaren betalar alla lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Sverige.
Om arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del i sitt bosättningsland (minst 25 %) och har flera arbetsgivare: Arbetstagaren omfattas dock av den sociala tryggheten i bosättningslandet om hen har arbetsgivare i minst två andra länder än arbetstagarens bosättningsland. Arbetsgivarna ska alltså försäkra arbetstagarens alla arbeten i arbetstagarens bosättningsland.
Exempel A: Arbetstagaren är stadigvarande bosatt i Finland. Hon arbetar i Finland 20 %, i Estland 20 % och i Sverige 60 % av sin arbetstid. Arbetstagaren har en arbetsgivare i Estland och en i Sverige. Arbetstagaren ska själv ansöka om ett A1-intyg från PSC. Arbetstagaren omfattas av den sociala tryggheten i Finland, även om hon inte arbetar i sitt bosättningsland Finland minst 25 procent av sin arbetstid. PSC utfärdar ett A1-intyg och arbetstagaren ger intyget till båda sina arbetsgivare, som på basis av intyget betalar alla lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Finland. Inga lagstadgade avgifter ska betalas till Estland eller Sverige.
Om arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del (25 % eller mer) i bosättningslandet och har arbetsgivare både i bosättningslandet och i ett annat land: Arbetstagaren omfattas av den sociala tryggheten i det land där den utländska arbetsgivarens hemort är belägen.
Exempel B: Arbetstagaren bor stadigvarande i Finland och arbetar i Finland 20 % och i Spanien 80 % av sin arbetstid. Han har både en finländsk och en spansk arbetsgivare. Arbetstagaren ska själv ansöka om ett A1-intyg från PSC. Eftersom arbetstagaren inte arbetar en väsentlig del av sitt arbete i bosättningslandet Finland, omfattas arbetstagaren av den spanska sociala tryggheten på basis av den spanska arbetsgivarens hemort. Spanien beviljar arbetstagaren ett A1-intyg. Båda arbetsgivarna betalar de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna för arbetstagaren till Spanien. Till Finland ska lagstadgade försäkringsavgifter inte betalas.
För en person som arbetar i flera olika roller och i flera olika länder är det av betydelse i vilka roller personen arbetar. I en sådan situation har det ingen betydelse hur mycket en person arbetar i varje roll.
Arbetstagare och offentligt anställd: När en person arbetar som arbetstagare i ett land och som offentligt anställd i ett annat land omfattas hen alltid i fråga om allt arbete av den sociala tryggheten i det land där hen arbetar som offentligt anställd.
Exempel A: Personen bor i Finland och arbetar i Finland för ett finländskt universitet som arbetstagare samt dessutom på deltid i Sverige för en offentlig arbetsgivare som offentligt anställd. Personen ansöker själv om ett A1-intyg från PSC, som överför ansökan till den svenska myndigheten för utfärdande av intyget. Personen lämnar intyget till båda sina arbetsgivare.
Personen omfattas av den svenska sociala tryggheten på basis av den offentliga anställningen. Den finländska arbetsgivaren ska betala de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna till Sverige för arbetet som utförs i Finland. Till Finland ska lagstadgade försäkringsavgifter inte betalas.
Som arbetstagare och företagare: När en person arbetar som arbetstagare i ett land och som företagare i ett annat land omfattas hen i fråga om allt arbete av den sociala tryggheten i det land där hen arbetar som arbetstagare.
Exempel B: Personen bor i Finland och bedriver företagarverksamhet här. Dessutom arbetar han i ett anställningsförhållande i Tyskland. Personen ansöker själv om ett A1-intyg från PSC, som överför ansökan till den tyska myndigheten för utfärdande av intyget. Personen omfattas för allt arbete av den tyska sociala tryggheten. Tyskland utfärdar ett A1-intyg och personens tyska arbetsgivare betalar de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna till Tyskland. Dessutom ska personen utreda och betala de lagstadgade socialförsäkringsavgifter som krävs också i fråga om företagararbete till Tyskland.
På andra webbplatser:
Anställd i ett land med en överenskommelse om social trygghet
När en arbetstagare tillfälligt lämnar Finland för att arbeta i ett land med vilket Finland har en bilateral överenskommelse om social trygghet (avtalsland), avgörs den sociala tryggheten för arbetstagaren med stöd av överenskommelsen i fråga. Arbetstagaren kan omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen har ett intyg för utsänd arbetstagare som beviljats av Pensionsskyddscentralen. Arbetsgivaren ska alltid ansöka om intyg.
Exempel på tillfälligt arbete i ett avtalsland är när en finländsk arbetsgivare sänder ut en arbetstagare för arbete utomlands eller när en arbetstagare arbetar på distans för en finländsk arbetsgivare.
Överenskommelserna om social trygghet gäller alltid arbetspensionsförsäkringsavgifterna. De övriga socialförsäkringsavgifter som ingår i avtalen varierar. Om någon socialförsäkringsavgift inte ingår i avtalet, avgörs betalningen av den med stöd av Finlands nationella lagstiftning.
Arbetsgivaren kan för en arbetstagare som åker till ett avtalslandland bli tvungen att betala lagstadgade socialförsäkringsavgifter som inte hör till avtalet utöver till Finland också till arbetslandet. Arbetsgivaren ska ta reda på försäkringsavgifterna för arbetslandet i fråga.
I webbtjänsten Socialförsäkringsavgifter i internationella arbetssituationer kan du kontrollera vilka socialförsäkringsavgifter arbetsgivaren ska betala till Finland för en arbetstagare som reser till ett avtalsland.
På andra webbplatser:
När en arbetstagare åker till Australien för arbete kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Australien
- arbetar i Australien för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Australien i högst 5 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/AUS 1-intyg.
När en arbetstagare åker till Chile för arbete kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Chile
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Chile för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Chile i högst 3 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/CL 1-intyg.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Indien kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Indien
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Indien för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den. Med arbetsgivare som är knuten till en finländsk arbetsgivare avses ett finländskt företags indiska koncernföretag.
- arbetar i Indien i upp till 5 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/IN 1-intyg.
Om arbetstagaren arbetar i Indien i mer än 5 år, kan arbetstagaren under vissa förutsättningar omfattas av den finländska sociala tryggheten.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Israel kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Israel
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Israel för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Israel i högst 3 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/ISR 1-intyg.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Japan kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Japan
- står i anställningsförhållande till en arbetsgivare vars verksamhetsställe är i Finland
- arbetar i Japan för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Japan i högst 5 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/JP 1-intyg. Om arbetstagarens arbetar i Japan över fem år, kan arbetstagaren under vissa förutsättningar omfattas av den finländsk sociala tryggheten.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Kanada kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Kanada
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Kanada för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Kanada i högst 3 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/CAN 1-intyg.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Kina kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Kina
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Kina för sin finländska arbetsgivare
- arbetar tillfälligt i Kina i högst 5 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/CN 1-intyg.
Om arbetstagaren arbetar i Kina i mer än 5 år, kan arbetstagaren under vissa förutsättningar omfattas av den sociala tryggheten i Finland.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Quebec kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Quebec
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Quebec för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Quebec i högst 3 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/Q 1-intyg.
När en arbetstagare åker för att arbeta i Sydkorea kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till Sydkorea
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i Sydkorea för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den
- arbetar tillfälligt i Sydkorea i högst 5 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/KR 1-intyg.
Om arbetstagaren arbetar i Sydkorea i över 5 år kan arbetstagaren under vissa förutsättningar omfattas av den sociala tryggheten i Finland.
När en arbetstagare åker för att arbeta i USA kan hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland, om hen
- omfattas av den sociala tryggheten i Finland vid avresan till USA
- är anställd hos en arbetsgivare med hemort i Finland
- arbetar i USA för sin finländska arbetsgivare eller en arbetsgivare som är knuten till den. Med arbetsgivare som är knuten till en finländsk arbetsgivare avses ett finländskt företags amerikanska koncernföretag.
- arbetar tillfälligt i USA i högst 5 år.
Arbetsgivaren ansöker från PSC om intyg om att arbetstagaren ska omfattas av den finländska sociala tryggheten. Intyget söks med samma ansökan som A1-intyget. Om kriterierna uppfylls beviljar PSC arbetstagaren ett FI/USA 1A-intyg.
- Avisningar om överenskommelserna om social trygghet i webbtjänsten Arbetspensionslagar och -praxis (Telp.fi)
- Socialförsäkringsavgifter i internationella arbetssituationer
Arbetstagare i andra länder
Om arbetstagaren beger sig till ett annat land, dvs. ett s.k. icke-avtalsland, t.ex. Brasilien eller Nya Zeeland, avgörs arbetstagarens sociala trygghet utifrån lagstiftningen i både Finland och arbetslandet.
Arbetsgivaren ska försäkra arbetstagare som arbetar i ett icke-avtalsland i enlighet med lagen om pension för arbetstagare (ArPL) i Finland, om följande kriterier uppfylls:
- arbetsgivaren är en finländsk arbetsgivare
- anställningsförhållandet till den finländska arbetsgivaren är i kraft
- arbetstagaren är en utsänd arbetstagare från Finland (dvs. omfattas av den finländska sociala tryggheten när hen åker från Finland).
Även andra lagstadgade socialförsäkringsavgifter ska ofta betalas av arbetsgivaren i Finland, om det är fråga om tillfälligt arbete utomlands.
I webbtjänsten Socialförsäkringsavgifter i internationella arbetssituationer kan du kontrollera vilka socialförsäkringsavgifter arbetsgivaren ska betala till Finland för en arbetstagare som arbetar i ett icke-avtalsland.
Arbetsgivaren kan vara skyldig att betala lagstadgade socialförsäkringsavgifter som inte hör till avtalet också i arbetslandet. Dessa skyldigheter ska arbetsgivaren ta reda på från landet i fråga.
Till en arbetstagare som reser till ett icke-avtalsland söks eller beviljas inte intyg över att hen omfattas av den sociala tryggheten i Finland hos Pensionsskyddscentralen. Arbete i ett icke-avtalsland ska meddelas till FPA.
En arbetstagare som arbetar i Finland börjar arbeta för en finländsk arbetsgivare i Brasilien i två år. Arbetsgivaren försäkrar arbetstagaren i enlighet med ArPL och betalar också andra lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Finland, eftersom arbetet i icke-avtalslandet är tillfälligt. Dessutom ska arbetsgivaren kontakta de brasilianska socialförsäkringsmyndigheterna och ta reda på om arbetsgivaren är skyldig att betala socialförsäkringsavgifter också till Brasilien. Utländskt arbete ska meddelas till FPA.
På andra webbplatser:
Sjöfarare och flygpersonal
När en sjöfarare arbetar inom EU omfattas hen i princip av den sociala tryggheten i det land vars flagg fartyget för. När en medlem av flygpersonalen arbetar inom EU bestäms hens sociala trygghet i princip enligt det EU-land där hen har sin stationeringsort (homebase).
Sjöfarare omfattas i regel av den sociala tryggheten i det land vars flagg fartyget som arbetet sker ombord på för.
Flagglandets sociala trygghet tillämpas även om sjöfararen är stadigvarande bosatt i Finland. Då betalar arbetsgivaren de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna till det land vars flagg fartyget för. Sjöfararen får då också sociala förmåner (t.ex. pension) i enlighet med flagglandets lagar.
Exempel A: Sjöfararen bor i Finland och arbetar för ett svenskt rederi på ett fartyg som seglar under svensk flagg. Arbetsgivaren eller sjöfararen ansöker om A1-intyg från Sverige. Om Sverige utfärdar ett A1-intyg betalar den svenska arbetsgivaren de lagstadgade socialförsäkringsavgifterna för sjöfararen till Sverige.
Flaggregeln upphävs och sjöfararen omfattas av den sociala tryggheten i bosättningslandet, om sjöfararens
- bosättningsland och hemorten för det företag som betalar ut lönen är samma EU-land, men
- arbete sker ombord på ett fartyg som för ett annat lands flagg.
Exempel B: Sjöfararen bor i Finland och arbetar för en finländsk arbetsgivare ombord på ett fartyg som seglar under estnisk flagg. Arbetsgivaren ansöker om ett A1-intyg för sin arbetstagare från PSC. Eftersom både arbetsgivarens och arbetstagarens hemort är i Finland, omfattas sjöfararen av den sociala tryggheten i Finland. PSC beviljar ett A1-intyg och arbetsgivaren betalar alla socialförsäkringsavgifter till Finland.
Sjöfararens arbetsgivare eller sjöfararen själv ska ansöka om A1-intyg hos Pensionsskyddscentralen, om sjöfararen
- arbetar på ett fartyg som seglar under finsk flagg och bor i ett annat EU-land.
Exempel C: Sjöfararen bor i Estland och arbetar ombord på ett fartyg som seglar under finsk flagg. Arbetsgivaren ansöker om ett A1-intyg från PSC. Sjöfararen omfattas av den sociala tryggheten i Finland. PSC beviljar A1-intyget och arbetsgivaren betalar alla lagstadgade socialförsäkringsavgifter till Finland.
Om en sjöfarare arbetar på ett fartyg som seglar under ett annat EU-lands flagg och är bosatt i Finland, ansöker arbetsgivaren eller sjöfararen själv om ett A1-intyg hos myndigheten i det land under vilket fartyget trafikerar. Sjöfararen ska alltid också meddela FPA om sådant arbete.
Om sjöfararen dessutom arbetar som arbetstagare eller företagare eller om sjöfararen har flera arbetsgivare, ska sjöfararen kontakta Pensionsskyddscentralen.
På andra webbplatser:
Den sociala tryggheten för en arbetstagare som hör till flygpersonalen bestäms enligt det EU-land där flygpersonalens stationeringsort (homebase) är belägen.
Stationeringsorten för flygpersonalen är den av operatören för varje besättningsmedlem fastställda ort där besättningsmedlemmen vanligen inleder och avslutar en tjänstgöringsperiod eller en serie tjänstgöringsperioder och där operatören vanligen inte är ansvarig för besättningsmedlemmens inkvartering.
Arbetsgivaren eller en arbetstagare som hör till flygpersonalen ska ansöka om ett A1-intyg t.ex. när arbetstagaren som hör till flygpersonalen bor i ett annat land än det där hen har sin stationeringsort.
Exempel: En arbetstagare som hör till flygpersonalen bor i Danmark, men har sin stationeringsort i Finland. Arbetsgivaren eller arbetstagaren själv ansöker om A1-intyget från PSC, som utfärdar intyget. Arbetstagaren försäkras inom den sociala tryggheten i Finland.
På andra webbplatser:
När en sjöfarare eller en person som hör till flygpersonalen arbetar i ett land med vilket Finland har en överenskommelse om social trygghet, kontakta Pensionsskyddscentralens kundtjänst.
När en sjöfarare eller en person som hör till flygpersonalen arbetar i ett icke-avtalsland, ska arbetsgivaren utreda försäkringen i det land där personen arbetar.