FöPL-arbetsinkomster och justering av dem
Vid utgången av år 2023 var medelvärdet för arbetsinkomsterna i FöPL-försäkringarna 23 700 euro/år och vid utgången av år 2022 var medelvärdet 22 000 euro/år. År 2023 gjordes de första justeringarna av arbetsinkomst som ska göras regelbundet med tre års mellanrum enligt en lagändring. År 2023 justerades de arbetsinkomster som var under 15 000 euro/år. Tre fjärdedelar av arbetsinkomsterna höjdes och en fjärdedel av arbetsinkomsterna blev oförändrade. Av arbetsinkomsterna höjdes 69 procent med 4 000 euro, vilket är maximigränsen för höjning under lagändringens övergångsperiod. I fördelningen av arbetsinkomster skedde förändring speciellt från den lägsta arbetsinkomstklassen med arbetsinkomster under 10 000 euro till nästa arbetsinkomstklass.
Läs mer på Etk.fi
Nyaste publikationen:
- YEL-työtulot ja niiden tarkistaminen vuonna 2023 (FöPL-arbetsinkomst och justering av dem år 2023)
Närmare granskning av nya företagares arbetsinkomster och den regelbundna justeringen av ikraftvarande försäkringars arbetsinkomster samt av beräkningstjänsten för rekommenderad arbetsinkomst år 2023 finns i Pensionsskyddscentralens analyspublikation.
Närmare information om statistiktjänsten:
Namn: FöPL-arbetsinkomst och justering av dem år 2023
Producent: Pensionsskyddscentralen
Statistikens webbsida: etk.fi/tilastot/yel-tyotulot-ja-niiden-tarkistaminen
Statistiken ingår i Finlands officiella statistik: Nej
Beskrivning
I den här statistiken ingår uppgifter om antalet personer som försäkrats enligt lagen om pension för företagare (FöPL) och arbetsinkomsterna i FöPL-försäkringarna samt resultaten från de regelbundna justeringarna av FöPL-arbetsinkomsterna.
Siffror om alla arbetspensionsförsäkrade samt försäkrade inkomster och arbetsinkomster publiceras i statistiken Arbetspensionsförsäkrade i Finland. Den statistikens definitioner avviker en aning från de som används i den här statistiken.
Datainnehåll
Statistiken innehåller uppgifter om antalet personer som försäkrats enligt FöPL och de fastställda arbetsinkomsterna för ikraftvarande, inledda och avslutade FöPL-försäkringar. Dessutom innehåller statistiken uppgifter om de regelbundna justeringarna av arbetsinkomsterna.
Klassificeringar
Arbetsinkomstens storlek, ålder, kön, bransch
Datainsamlingsmetoder och informationskälla
Uppgifterna plockas elektroniskt från arbetspensionssystemets intjäningsregister och från loggdata för beräkningstjänsten för FöPL-arbetsinkomst.
Uppdateringsintervall
En gång om året.
Tid för färdigställande eller publicering
Preliminära uppgifter i februari året efter statistikåret, de slutliga uppgifterna i september året efter statistikåret.
Tidsserie
Uppgifter finns att tillgå från och med år 2023.
Ämnesord
FöPL-arbetsinkomst, FöPL-försäkrade
Arbetsinkomsten för FöPL-försäkringen
Arbetsinkomsten i företagarens FöPL-försäkring ska enligt lagen motsvara värdet av företagarens arbetsinsats. Pensionsanstalten fastställer arbetsinkomsten. Enligt lagen är arbetsinkomsten den lön som skäligen borde betalas om en person med motsvarande yrkesskicklighet skulle avlönas att utföra företagarens arbete eller den ersättning som annars kan anses i genomsnitt motsvara detta arbete. I den här statistiken studeras företagares fastställda arbetsinkomster utan inverkan av eventuell flexibilitet av arbetsinkomsten, dvs. tillskottsarbetspensionsförsäkringsavgift och nedsatt arbetspensionsförsäkringsavgift. Deras betydelse för den genomsnittliga arbetsinkomsten har under de senaste åren varit liten. Arbetsinkomsterna i FöPL-försäkringarna höjs vid årsskiftet med lönekoefficienten.
Ikraftvarande, inledda och avslutade försäkringar
I försäkringarna som är i kraft vid utgången av året ingår inte de försäkringar som avslutas på årets sista dag.
I de inledda och avslutade försäkringarna ingår också sådana försäkringar som både börjar och avslutas under statistikåret. Företagaren kan åt gången ha endast en FöPL-försäkring. Företagaren kan ändå under året ha flera försäkringar som har börjat och/eller avslutats, och företagaren kan då finnas flera gånger i tabellens inledda och avslutade försäkringar.
Försäkringen anses ha börjat om det är företagarens första försäkring eller om det mellan den ifrågavarande försäkringen och den föregående försäkringen finns åtminstone en dags paus. Försäkringen anses ha avslutats om den har ett datum för avslutande och det inte finns någon ny försäkring som börjar genast följande dag. Således ska det mellan en försäkring som anses som avslutad och en följande försäkring finnas minst en dags paus. Till exempel anses byte av pensionsanstalt utan avbrytande av försäkring inte som inledda och avslutande av försäkring i statistiken.
Begrepp i anslutning till justering av arbetsinkomster
Enligt FöPL som ändrats i början av år 2023 justerar pensionsanstalterna företagarnas arbetsinkomster regelbundet med tre års mellanrum. Enligt lagens övergångsbestämmelse kan den årliga arbetsinkomsten höjas högst 4 000 euro under övergångsperioden. Maximihöjningsgränsen är i kraft under de två första justeringarna som görs till företagarna efter lagändringen, men man kan avvika från den med företagarens samtycke.
Beräkningstjänsten för rekommenderad FöPL-arbetsinkomst är ett hjälpmedel för pensionsanstalten vid bestämning av arbetsinkomsten. Begynnelsedagen för justeringen av arbetsinkomsten anses vara den dag som pensionsanstalten har använt beräkningstjänsten för att få fram en rekommenderad arbetsinkomst för företagaren. Justeringen leder inte nödvändigtvis till att ett nytt förslag om arbetsinkomst sänds till företagaren om pensionsanstalten anser att företagarens nuvarande arbetsinkomst är på rätt nivå.
I statistiken studeras företagare för vilka:
- det från och med justeringens begynnelsedag har hunnit gå minst tre månader.
När det om statistiken publiceras en preliminär statistik i början av året efter statistikåret, avgränsas studien till de företagare för vilka
- det från och med justeringens begynnelsedag har hunnit gå minst tre månader och/eller
- den fastställda arbetsinkomsten i registret hade ändrats efter att rekommenderad arbetsinkomst hade sökts och/eller
- den fastställda arbetsinkomsten i registret före justeringen var inom marginalen för den rekommenderade arbetsinkomst som beräkningstjänsten gav.
Vid början av året vid sammanställningen av den preliminära statistiken har det ännu inte hunnit gå tre månader från starten av alla justeringarna, och därför är avgränsningen som används vid granskningen avvikande från statistiken.
Eftersom Pensionsskyddscentralen inte har uppgifter om den regelbundna justeringens begynnelse- och slutdatum, måste en slutsats dras om justeringens slutdatum från registret. Om arbetsinkomsten inte ändras i samband med justeringen, syns den inte i registret. I statistiken har tre månader använts som justeringstid. Efter tre månaders tid antas att arbetsinkomsten i registret är enligt justeringen. Uppskattningen om tre månader grundar sig på att efter att justeringen anhängiggjorts är utgångspunkten att den justerade arbetsinkomsten träder i kraft den andra kalendermånaden efter att justeringen börjat. I tidsperioden ingår en tid på två veckor för hörande av företagaren.
FöPL-arbetsinkomsten månadsvis
Den månatliga FöPL-arbetsinkomstsumman har räknats för den tid som företagaren har varit försäkrad under månaden i fråga. Arbetsinkomstsumman har räknats av de fastställda arbetsinkomsterna.
Ålder
I statistiken är åldern den som personen har i slutet av statistikåret.
Bransch
I statistiken är branschen den 5-siffriga, dvs. branschen enligt den mest noggranna TOL2008-klassificeringen, som har använts i beräkningstjänsten för arbetsinkomst när en rekommenderad arbetsinkomst har beräknats för företagaren i samband med justeringen. I justeringarna har branschen fåtts från Skatteförvaltningens uppgifter. Branschen bestäms för företagaren utifrån det företag med störst omsättning av de företag som kan kopplas till företagaren från Skatteförvaltningens uppgifter. Jämförelsen av omsättningen görs från det senaste skatteåret. För en ny företagare är branschen en inmatad uppgift.
Deltid
Huruvida verksamheten i fråga om gällande försäkringar är ett deltidsarbete bedöms i den rekommendation till arbetsinkomst som beräkningstjänsten ger genom att företagarens parallella arbetsinkomster som försäkrats enligt andra arbetspensionslagar än FöPL beaktas vid beräkningen. Inkomster som försäkrats annanstans tas i beaktande om de överstiger den nedre gränsen för inkomsterna, som är hälften av den nedre gränsen för FöPL (4 287,73 euro enligt 2023 års nivå). Inkomsterna jämförs med medianlönen för företagarens bransch. Den deltid som högst tas i beaktande i formeln är 80 procent. I statistiken betraktas sådan verksamhet som deltidsarbete som är deltidsarbete enligt formeln för beräkningstjänstens rekommendation till arbetsinkomst. Det finns inga tillgängliga uppgifter om eventuellt annan deltidsverksamhet eller att företagarens verksamhet trots andra arbetspensionsförsäkrade inkomster inte är deltidsarbete, och därför kan det inte beaktas i denna statistik.