Tillbaka till Aktuellt
23.1.2025

Arbetsgivare, se till att dina anställda som regelbundet arbetar i två eller fler EU-länder har ett giltigt A1-intyg. Ett intyg täcker arbetet i alla EU-länder.

Anställda som regelbundet arbetar i flera EU-länder ska ha ett giltigt A1-intyg som bevis på att de omfattas av den sociala tryggheten i Finland. Arbete i flera länder kan omfatta t.ex. regelbunda arbets- eller utbildningsresor, distansarbete eller projektarbete.

Arbetsgivaren ska ansöka om intyget hos Pensionsskyddscentralen. Arbetsgivaren kan ansöka om ett intyg som täcker allt arbete som den anställda utför i EU-länderna. Intyget kan beviljas för högst två år i sänder.

Ansök om fortsättning på A1-intyget vid behov

A1-intygets giltighetstid anges på intyget. Om giltighetstiden går ut och den anställda fortfarande arbetar utomlands, ska arbetsgivaren ansöka om fortsättning på intyget hos Pensionsskyddcentralen. Om du har ansökt om intyget via e-tjänsten, kan du använda en fortsättningsansökan som e-tjänsten fyllt i på förhand.

Om det inte är känt att den anställda kommer att arbeta utomlands i fortsättningen och A1-intyget går ut, behöver man inte ansöka om fortsättning. Om FPA behöver uppgifter om utlandsarbetet efter det att A1-intyget gått ut, ska den anställda vara direkt i kontakt med FPA.

Anvisningar om ansökan om A1-intyg

Ansök om A1-intyg genom Pensionsskyddscentralens e-tjänst. Det försnabbar handläggningen av ansökan.

På sidan Ansökan om A1-intyg finns det närmare anvisningar om hur du ansöker om A1-intyg genom e-tjänsten.

Läs mer:

Försäkring av utlandsarbete

Vad är ett A1-intyg

Pensionsskyddscentralen (PSC) är ett lagstadgat samarbetsorgan och sakkunnig inom utvecklingen och verkställigheten av arbetspensionsskyddet.