YEL vaikuttaa -kampanja näkyy ja kuuluu maaliskuulle asti
Yrittäjän eläkevakuutus vaikuttaa laajasti yrittäjän sosiaaliturvaan. Tästä kertoo 24.1. käynnistynyt YEL vaikuttaa -kampanja. Kampanjan toteuttavat yhdessä Eläketurvakeskuksen kanssa työeläkevakuutusyhtiöt Elo, Ilmarinen, Varma ja Veritas.
Aidosti yrittäjien arjen ja elämäntilanteiden kautta YEListä kertovalla kampanjalla lisätään tietoa. Tarkoituksena on herätellä etenkin yrittäjyyttä suunnittelevia ja aloittavia yrittäjiä. Kohderyhmää ovat myös yrittäjät, joilla työtulo on jäänyt turhan matalalle tasolle.
– Tavoitteena on, että yrittäjä saisi oivalluksen siitä, mihin kaikkeen yrittäjän eläkevakuutus ja YEL-työtulo vaikuttavat. Kun YEL-tuntemus monipuolistuu, myös väärät uskomukset vähenevät, sanoo Eläketurvakeskuksen viestintäjohtaja Tuovi Rautjoki.
Lakisääteinen vakuutus turvaa omaa ja perheen toimeentuloa
Monelle YEListä tulee mieleen vain vanhuuseläke, joka on toki tärkeä, mutta vain yksi osa monipuolista vakuutusta. Vanhuus-, työkyvyttömyys- ja perhe-eläketurvan lisäksi vakuutus vaikuttaa muuhun sosiaaliturvaan.
Kampanjassa YEL-tietoutta lavennetaan aitojen vertaisten yrittäjien, neljän kampanjakasvon tarinoiden kautta. He kertovat, miten YEL-vakuutus on näkynyt heidän elämässään ja valinnoissaan: se on vaikuttanut vanhempainpäivärahaan, sairauspäivärahaan, kuntoutukseen ja uudelleen kouluttautumiseen sekä tietenkin eläkkeeseen.
– Haluamme olla yrittäjien tukena ja tarjota tietoa. Viesti lakisääteisestä yrittäjän eläkevakuutuksesta on meillä ja työeläkevakuutusyhtiöillä sama. Tällä kampanjalla voimme edistää yhteistä asiaa ja saada myös yhdessä enemmän aikaan, sanoo Rautjoki.
Kampanjaa tehdään radiossa ja sosiaalisessa mediassa sekä vaikuttajayhteistyönä
Kampanja pyörii tällä hetkellä täydellä teholla radiokanavilla, YouTubessa, Twitterissä, LinkedInissä, Instagramissa ja Facebookissa. Näiden lisäksi tehdään yhteistyötä kuuden somevaikuttajan kanssa, joilla on kullakin omanlaisensa yleisö. Tällä kokonaispaletilla pyritään mahdollisimman kattavaan ja vaikuttavaan tulokseen.
Kampanjan pääkielenä on suomi. Osa kampanjamateriaaleista sekä Työeläke.fi:ssä kotipaikkaansa pitävä kampanjasivu on tuotettu myös ruotsiksi ja englanniksi.
YEL – kolme kirjainta, suuri vaikutus.
Kampanjasivu Työeläke.fi:ssä: www.tyoelake.fi/yel